Bild
Nästa artikel

Hojen började brinna

Bloggen
Efter det här kan vi konstatera att fulkopplad el kan vara farlig. Gör inte så här.
Hojen började brinna
Hade precis laddat upp batteriet och skruvat på sadeln för att rulla in hojen i skåpbilen när kvällen fick en lite dramatisk vändning. Samtidigt som jag fäster spännbandet och drar till ser jag hur det ryker från styrhuvudet, jag vänder mig dit och ser hur min kabel till hjälmljus och extralampor är rödglödgad och plasten omkring den håller på att smälta. Drar loss hojen och rullar ut den ur skåpet samtidigt som det börjar bolma rök från sadeln. Måste få bort kablarna! Kan säga att jag satte rekord i att hämta verktyg och skruva loss sadeln innan jag får bort kablarna som fräser därunder. 

Det är så klart mitt eget fel, hade fulkopplat elen och struntade i att lägga på en säkring eftersom jag inte hade någon i garaget. Du vet, det skulle jag köpa senare men så blev det givetvis inte… Men du, det kan vara en ganska bra pryl. Ta det som ett tips. Sätt en säkring på nya elkopplingar. Jag har i alla fall lärt mig en läxa.  

Kabeln hade antagligen kommit i kläm vid sadeln, kanske hade den legat emot något och skavt redan tidigare, och därigenom fått kortslutning. Enbart tur att den inte smälta plasten kring andra kablar, den där fulkopplingen hade kunnat bli riktigt illa.
Varför jag fulkopplade från batteriet? Jo, lamporna behöver likström vilket batteriet levererar, enklast att koppla in sig på batteriet då direkt. 
Hojen klarade sig som tur var bra och ny kabeldragning är gjord inför kvällens körning. Men nog har jag lärt mig en läxa, det ska erkännas. Jag bjuder på det här misstaget. 
Taggar: Bloggen

Kommentarer

#1
2016-02-24 17:43

"El" i olka former är ju min profession, skulle aldrig köra någonting oavsäkrat, särskilt som i detta fallet det är något mobilt.
Håller just nu på och letar fel i en bil där det finns långa lösa bitar med oavlastad kabel, och vassa plåtkanter.
Kortis nånstans - men var? Trång/svåråtkomligt.
Detta är i originalkablaget så det är avsäkrat, lyckligtvis.
Efter tre pajade 10A-säkringar tillverkades en evighetssäkring så nu kan jag leta i lugn och ro..
Hoppas att fler lyder ditt råd.
Även ett mcbatteri kan ge mycket ansenliga strömmar!

(Jobbet ovan görs gratis, som pangis är min timkostnad alldeles för ofta = 0..)

#2
2016-02-25 17:02

I det olyckliga exemplet är hela hojen som den ryska spiken.
Avråder från att ersätta en trasig säkring med t.ex. en spik på ryskt vis efter det att också ny säkring löst ut.........
Det möjliggör överbelastning med fara för rökutveckling/eldsvåda.
Missbruka inte heller s.k. dvärgbrytare (automatsäkringar) utan följ @Lowtechs felsökningsprogram innan säkring byts!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.