Bild
Nästa artikelKTM enduro för 2017
Publicerad 17 maj 2016
Bloggen
Nu kommer KTM med sitt modellprogram för 2017 på endurosidan! Vad sägs om nya 300 EXC eller 350 EXC-F Six Days?
Hinner tyvärr inte detaljstudera hela specen på nya enduroprogrammet. Hinner dock göra det innan de är i Sverige under juni-juli. Stora nyheten känns som dels nya tvåtaktaren på 250 och 300 kubik. Den såg vi ju redan på Husqvarna häromdagen. Kul!
Notera också att de nu byter framgaffel till en WP XPlor 48 mm. En "split fork" och jag förstår inte av webben direkt hur den är uppbyggd. Hinner inte kolla presskit just nu men återkommer senare kring detta. Som på fyrkammargaffeln så justeras komp och retur dock överst på vardera gaffelbenet. Tydligt är att KTM tagit åt sig av den kritik som funnits mot 4CS när det gäller att den varit lätt att slå igenom, en längre hydro-stop ska lösa detta problem. Jag gillar mest att de kapat 200 gram på vikten, jag har å andra sidan tyckt att 4CS funkat kanon.
Noterar nu även att Six Days och "vanliga" EXC-F får samma gaffel, men att Six Days får justerbar mappning (tidigare var det tillbehör) samt dessutom "traction control" - vad det innebär i praktiken vet jag dock inte just nu. Men jag gillar inte att man nu plockar bort kicken på Six-Days. Helt seriöst, även om jag typ aldrig använder den, så känns det som en bra trygghet att ha den. Noterar dock att de även lägger till en "kallstartsfunktion" per automatik, vilket i alla fall jag uppskattar. Min 350 har tidvis varit seg att starta, men så är den ju också gammal.
Lättare ram, förbättrad broms och litet annat smått och gott gör att jag blir riktigt sugen på att det ska bli juli snabbt. Snygg förändring av kåpor dessutom!
Ledsen men hinner inte mer just nu, måste hinna till enduroträningen. :-)
Notera också att de nu byter framgaffel till en WP XPlor 48 mm. En "split fork" och jag förstår inte av webben direkt hur den är uppbyggd. Hinner inte kolla presskit just nu men återkommer senare kring detta. Som på fyrkammargaffeln så justeras komp och retur dock överst på vardera gaffelbenet. Tydligt är att KTM tagit åt sig av den kritik som funnits mot 4CS när det gäller att den varit lätt att slå igenom, en längre hydro-stop ska lösa detta problem. Jag gillar mest att de kapat 200 gram på vikten, jag har å andra sidan tyckt att 4CS funkat kanon.
Noterar nu även att Six Days och "vanliga" EXC-F får samma gaffel, men att Six Days får justerbar mappning (tidigare var det tillbehör) samt dessutom "traction control" - vad det innebär i praktiken vet jag dock inte just nu. Men jag gillar inte att man nu plockar bort kicken på Six-Days. Helt seriöst, även om jag typ aldrig använder den, så känns det som en bra trygghet att ha den. Noterar dock att de även lägger till en "kallstartsfunktion" per automatik, vilket i alla fall jag uppskattar. Min 350 har tidvis varit seg att starta, men så är den ju också gammal.
Lättare ram, förbättrad broms och litet annat smått och gott gör att jag blir riktigt sugen på att det ska bli juli snabbt. Snygg förändring av kåpor dessutom!
Ledsen men hinner inte mer just nu, måste hinna till enduroträningen. :-)