Bild
Nästa artikelMan ska göra rätt direkt
Publicerad 31 oktober 2016
Bloggen
Det här börjar gå till överdrift, jag lägger timmar och åter timmar i garaget så här fem i tolv innan Novemberkåsan ska gå av stapeln. Men bra blir det!
Om ni läst bloggen så har ni redan förstått att jag börjar bli lite lätt stressad över hela prylen. Jag är för långsam. För klen. Men likväl så har jag gett mig in i det här och då är det bara att ta och ge sig fan på att göra det. Nu i helgen har jag gått all in för att fixa till hojen så bra det nu går.
Stressade över punkteringsrisken gick jag och köpte mig ett set mousse istället. Visst, inte optimalt när man inte tränat på det men likväl ska väl första gången vara någon gång. Inte sådär råsvårt att montera som jag bävade inför. Blir det dubbfritt kommer jag köra Bridgestone 663 och X20, jag har verkligen blivit lite torsk på de däcken. X30 använder jag mest, banorna här i Stockholm är mestadels ganska hårda, men litet mjukare gummi är inte att förakta på Kåsan. Ett set blir med mousse, övriga med Bridgestones tjockslang. Jag får ju typ aldrig punktering så det ska nog gå bra. Blir det dubb så får jag väl förbereda ett set med nya dubbdäck också i veckan.
Men framförallt ägnade jag söndagen åt att gå loss på elen. Jag kastade den fulkoppling jag kört med och inhandlade istället riktig silikonsladd som håller sig mjuk i låga temperaturer, köpte AMP-kopplingar för hundratals kronor på Elfa. Födelen är att de här kopplingarna är vädersäkrade och jag tog mig ordentligt med tid för att dessutom lödda ihop varenda koppling. Visst, det kan säkert fortfarande gå sönder, men så här skulle jag ha gjort från start. Min fulkoppling har funkat, men det här känns mer säkert. Tog förbannat mycket tid men bra blev det. Man ska göra rätt från start. Det blir så mycket enklare då. Istället för Tamiya-kontakter som jag tidigare haft överallt, blev det AMP vid styret för värmare och ljus, för hjälmlampa blir det XT60-kontakt som vurpkontakt samt kopplingar till batterierna.
Bytte även kedja, drev, bromsbelägg, olja, filter, så nu är hon allt rätt fräsch och fixad till nästa helg. Det tar sig!
Stressade över punkteringsrisken gick jag och köpte mig ett set mousse istället. Visst, inte optimalt när man inte tränat på det men likväl ska väl första gången vara någon gång. Inte sådär råsvårt att montera som jag bävade inför. Blir det dubbfritt kommer jag köra Bridgestone 663 och X20, jag har verkligen blivit lite torsk på de däcken. X30 använder jag mest, banorna här i Stockholm är mestadels ganska hårda, men litet mjukare gummi är inte att förakta på Kåsan. Ett set blir med mousse, övriga med Bridgestones tjockslang. Jag får ju typ aldrig punktering så det ska nog gå bra. Blir det dubb så får jag väl förbereda ett set med nya dubbdäck också i veckan.
Men framförallt ägnade jag söndagen åt att gå loss på elen. Jag kastade den fulkoppling jag kört med och inhandlade istället riktig silikonsladd som håller sig mjuk i låga temperaturer, köpte AMP-kopplingar för hundratals kronor på Elfa. Födelen är att de här kopplingarna är vädersäkrade och jag tog mig ordentligt med tid för att dessutom lödda ihop varenda koppling. Visst, det kan säkert fortfarande gå sönder, men så här skulle jag ha gjort från start. Min fulkoppling har funkat, men det här känns mer säkert. Tog förbannat mycket tid men bra blev det. Man ska göra rätt från start. Det blir så mycket enklare då. Istället för Tamiya-kontakter som jag tidigare haft överallt, blev det AMP vid styret för värmare och ljus, för hjälmlampa blir det XT60-kontakt som vurpkontakt samt kopplingar till batterierna.
Bytte även kedja, drev, bromsbelägg, olja, filter, så nu är hon allt rätt fräsch och fixad till nästa helg. Det tar sig!
Kommentarer
Shinko 505 cheater kan vara något att snegla på