Bild
Nästa artikel

Maskinkoll inför GGN

Bloggen
Se till att du har hojen i trim inför Gotland Grand National. Mousse och nya sulor är kanske självskrivet men det finns ett par tips till när det gäller förberedelsen av hojen.
Maskinkoll inför GGN
Däck, däck, däck. Kosta för sjutton på dig nya däck till Gotland Grand National, det är du värd. Jag har kollat av däcktips med ett gäng inför förra året och det var förvånansvärt samstämmigt. Pratade först med Lars Börjesson i Team Leo Vegas Husqvarna som mindes att de körde Michelin S12 bak. Stämde sedan av med Jocke Södergren som kört GGN i snart 100 år och han kör Bridgestone 663 och X40, vilket även Stefan da Silva rekommenderade. Medan Tomas PerssonClub MXstar (kolla in deras pod) kör 663 fram men Mitas C-18 bak, ett riktigt mjukt däck.
Daniel Norén på Bridgestone berättade att X40 har det mjukaste gummit hos Bridgestone, men stomme samt klackar anpassade för hårdbana. Klockrent val tror jag och det här blev en bra påminnelse om att inte alltid bara acceptera vad som sägs i kompiskretsen. Där fanns en tro att hårdbana även betyder hårt gummi, men så är uppenbarligen inte fallet.

Såg en kompis som lade på ett FIM-däck bak till GGN men det handlade nog mer om att han hade det liggande, än att det var det optimala däcksvalet och det finns en bra poäng i det. Nya däck är att föredra oavsett hårdhet eller klassificering. 

Jag kompletterade däcken med ett set Mefo Mousse från MC-Sport i Västberga, som alltid har bra service. Mousse är kanske litet dyrt att köra, men för alla tävlingar har jag valt att köra med det. Det är sjukt skönt att slippa tänka bort punkteringsrisken. På GGN med vassa kanter så känns det som ett extra bra val. Jag har kört många tävlingar med tjockslang och sällan fått punktering, men varför ta risken.
Ett tag körde jag T-lock och även om det är bra, upplevde jag det som litet stökigt när man skulle hålla på med nål och fylla vätska. Men lätt är det och jag borde kanske ge det en chans till under nästa säsong. Om du tycker att mousse är overkill så se i alla fall till att du lagt i ny fräsch tjockslang av bra kvalitet.


Ladda även upp batteriet till max innan, så att du i alla fall har bästa förutsättningarna att få igång hojen. Jag har blivit stående förr vid starten och det är aldrig ett bra sätt att börja loppet.

I övrigt för hojen så se så klart till att kedjestyraren är fräsch liksom drivpaketet. Jag nitar min kedja, men om du har kedjelås så se till att kolla hur slitet det är. Min kompis Fredrik fick ett år putta hojen i mål efter att ha tappat kedjan på myren. 

Nya bromsbelägg känns som en självklarhet – och då inte några budgetbelägg från Kina. Jag har kompis som än idag förbannar att han kom till start med nya billliga kinabelägg, vilka efter ett par timmar var helt tvärslut.  Kanske borde man köra original, men det är jag litet för snål för, nya från Galfer är mitt val. 

Som ni allihop vet så är det alltid risk för lera på GGN. När kylaren packar ihop sig med lera får hojen ingen kylning och det blir sällan bra. Ett trick är att klä in kylarenskyddet i plast med en gammal damstrumpa för att leran inte ska packa ihop sig där. Dessutom fäster vi ett ytterligare lerskydd, i form av en matta grovt filtermaterial utanpå denna, som vi sedan kan rycka av vid tankning. Men oavsett damstrumpa eller inte, se till att kolla kylaren när du har ett stopp i depån.

Ett annat litet trick – som kanske är lite overkill – är att precis innan start spraya innerskärmarna med silikonspray, i syfte att göra det litet svårare för leran att fastna. Jag drar även över plasten med litet vax för att göra den halare. Hojen kommer väga många kilo extra efter loppet och du vill ju ha den så lätt som möjligt. Vissa tejpar även på förlängningar på framskärmens sidor för att slippa sprut, men det har jag faktiskt aldrig själv testat så jag vet inte hur mycket det hjälper.

Jag kör med alubågar som skydd för handtagen och på GGN har de varit en bra investering. Kalkstenen är både hal och hård – det har jag nämligen noga undersökt genom åren...

Att fästa en rem fram och bak på hojen kan också vara klokt. Bak för att kanske få bättre grepp om du måste lyfta upp hojen ur ett djupt spår, fram om du nu skulle köra fast och det finns publik som är villig att lerbada och dra dig igenom... 

Är det risk för att det blir extremt blött kan det också vara klokt att kolla igenom elkopplingar, rensa bort onödigt och sätta krympslang där det är en kritisk koppling. I ärlighetens namn så brukar jag dock själv hoppa över den här biten men jag har lovat mig själv att bli bättre... 

Okej, det var några tips och tänk kring hojens förberedelser. Hoppas att du kommer få kul på lördag. Det här kommer att bli skoj!
Taggar: Bloggen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.