Bild
Nästa artikelNy motorcykel till 2018
Publicerad 10 december 2017
Bloggen
Äntligen! Efter mycket funderande och olika teorier så tror jag att jag hittat ett vinnande recept för 2018. Och även om det inte blir vinnande kommer det bli kul!
Det blev en Sherco! Ja, jag har ju varit länge i valet och kvalet kring vad det skulle bli för hoj till nästa säsong. Tvåtakt? Fyrtakt? Italienskt, spanskt, österrikiskt eller franskt? Inte för att min KTM 350 EXC-F Six Days på något sätt varit dålig – det är tveklöst så att den varit snabbare än jag – utan för att upptäcka något nytt.
Vid SM-finalen i Bollnäs räknade jag till tio Yamaha, åtta Beta, åtta Sherco samt tre TM och två Honda. Resten - 114 stycken - var Gebaut ins Österreich, alltså KTM / Husqvarna. Snacka om dominans! Men desto större anledning att testa något annat, tänker jag som gärna är lite motvalls.
Att döma av resultat i VM (eller EM med för den delen) så går det uppenbarligen att köra fort även på annat material. Larriue, Holcombe och Phillips verkar få bra fart på Yamaha, Beta och Sherco, för att inte tala om Eeros och Redondi på TM respektive Honda. Ingen tveksamhet om att österrikarna bygger fina produkter, men jag är nyfiken på fler märken.
Till 2018 ska jag dessutom undersöka om jag kan bli snabbare med färre kubik slagvolym. Jag har en teori om att jag ska kunna klara att köra Shercon mer aggressivt och förhoppningsvis klara av att göra det under lång tid, men det återstår så klart att se om den teorin kan omsättas i praktiken. Oavsett kommer det knappast att vara på maskinmaterialet det hänger.
Att Sherco dessutom uppgraderat sin Six Days med både hel bromsskiva bak, avgassystem från Akrapovic och WP Xplor framgaffel gjorde beslutet ännu enklare. Riktigt fin specifikation! Dessutom säljer numera MC-Sport i Västberga Sherco, vilket känns som en klar fördel eftersom Robban och Stefan ger bra service och håller delar på lager.
Nu är det nedräkning till första körpasset med nya hojen. Ska bli grymt kul! Hade planerat att köra Luciaracet i Haninge idag, men istället spenderar jag hela söndagen på jobbet. Så är det när man ligger efter... Fick i alla fall ett par timmar körning igår, så någonting kul har i alla fall helgen bjudit på.
Men det är fascinerande hur en ny motorcykel påverkar. Bara att rulla in den i garaget ger mig en boost av ny energi, mer motivation och inspiration att köra. Man blir ju grymt körsugen helt enkelt.
Har dock bestämt mig för att denna gång göra nya hojen race ready från start, så det kommer att bli en hel del garagetid innan jag börjar köra Shercon. Stay tuned! Dessutom ska så klart KTM göras klar till försäljning... Och så var det allt jäkla kontorsjobb som måste göras klart... Dygnet borde uppgraderas till 36 timmar.
En liten detalj jag inte har koll på är fälgdistanser för att få KTM-hjul att funka med Shercos axel. Bak ska det funka med distanserna för KTM SX från 2014 om jag fattat rätt, men är det någon som har gjort distanser som passar fram när det är WP Xplor-gaffel på Sherco?
Vid SM-finalen i Bollnäs räknade jag till tio Yamaha, åtta Beta, åtta Sherco samt tre TM och två Honda. Resten - 114 stycken - var Gebaut ins Österreich, alltså KTM / Husqvarna. Snacka om dominans! Men desto större anledning att testa något annat, tänker jag som gärna är lite motvalls.
Att döma av resultat i VM (eller EM med för den delen) så går det uppenbarligen att köra fort även på annat material. Larriue, Holcombe och Phillips verkar få bra fart på Yamaha, Beta och Sherco, för att inte tala om Eeros och Redondi på TM respektive Honda. Ingen tveksamhet om att österrikarna bygger fina produkter, men jag är nyfiken på fler märken.
Till 2018 ska jag dessutom undersöka om jag kan bli snabbare med färre kubik slagvolym. Jag har en teori om att jag ska kunna klara att köra Shercon mer aggressivt och förhoppningsvis klara av att göra det under lång tid, men det återstår så klart att se om den teorin kan omsättas i praktiken. Oavsett kommer det knappast att vara på maskinmaterialet det hänger.
Att Sherco dessutom uppgraderat sin Six Days med både hel bromsskiva bak, avgassystem från Akrapovic och WP Xplor framgaffel gjorde beslutet ännu enklare. Riktigt fin specifikation! Dessutom säljer numera MC-Sport i Västberga Sherco, vilket känns som en klar fördel eftersom Robban och Stefan ger bra service och håller delar på lager.
Nu är det nedräkning till första körpasset med nya hojen. Ska bli grymt kul! Hade planerat att köra Luciaracet i Haninge idag, men istället spenderar jag hela söndagen på jobbet. Så är det när man ligger efter... Fick i alla fall ett par timmar körning igår, så någonting kul har i alla fall helgen bjudit på.
Men det är fascinerande hur en ny motorcykel påverkar. Bara att rulla in den i garaget ger mig en boost av ny energi, mer motivation och inspiration att köra. Man blir ju grymt körsugen helt enkelt.
Har dock bestämt mig för att denna gång göra nya hojen race ready från start, så det kommer att bli en hel del garagetid innan jag börjar köra Shercon. Stay tuned! Dessutom ska så klart KTM göras klar till försäljning... Och så var det allt jäkla kontorsjobb som måste göras klart... Dygnet borde uppgraderas till 36 timmar.
En liten detalj jag inte har koll på är fälgdistanser för att få KTM-hjul att funka med Shercos axel. Bak ska det funka med distanserna för KTM SX från 2014 om jag fattat rätt, men är det någon som har gjort distanser som passar fram när det är WP Xplor-gaffel på Sherco?
Kommentarer
Blev det en 300 fyrtakt?
Yes, det blev det! Räcker den till för tungviktaren Philips så ska den nog räcka till för mig med...
Mindre hoj > mindre (hysterisk) effekt > mer lätthanterligt > mer tid att ägna åt körningen och bli snabbare på banan istf att försöka hänga kvar i styret.
Detta är känt sen urminnes tider, eller åtminstone sen två motorcycklister möttes i tidernas begynnelse och det första rejset hände. :-)
Coolt val av hoj!