Bild
Nästa artikelNytt endurodäck från Bridgestone
Publicerad 4 oktober 2018
Bloggen
Just nu är det den stora motorcykelmässan i Tyskland och en härlig överraskning för alla som tävlar i enduro är ett nytt endurodäck – Battlecross E50.
För oss som tävlar i enduro och SM eller VRM ställs krav på att man använder så kallade FIM-däck, däck som även är godkända för att köras med även på landsväg, vilket är ett krav vid tävlingar då transporter ofta har något parti på vanlig väg.
För dig som inte kör tävlingar där det krävs FIM-däck finns ingen egentlig anledning att välja den typen av däck. De här däcken har nämligen betydligt lägre utstick på nabbarna för bakdäcket. Vissa menar att FIM-däck dock kan vara bra vid hårdpackad bana, men om vi ska generalisera så gör du livet enklare genom att välja ett vanligt crossdäck bak.
Valet bland FIM-däck är inte enormt – men Michelin presenterade ett nytt däck i samband med ISDE förra året (alltså Six Days) och nu följer Bridgestone upp med en efterföljare. Äntligen får man säga! Bridgestone ED663 / ED668 som deras klassiska FIM-däck heter har fungerat bra och jag själv gillar framförallt framdäcket 663 skarpt. Kan väl ha att göra med att vi i Stockholm har förbannat steniga banor förvisso.
Hursomhelst; nu lanseras nya Bridgestone Battlecross E50 som kommer att finnas i handeln från januari 2019. Ett helt nytt däck som ska vara förbättrat på alla punkter. Såväl bättre grepp, som stabilitet i inbromsning och stötdämpande förmåga. Mönstret är helt nytt och ska ge mer kant på nabbarna, vilket i sin tur ger bättre grepp och fäste.
För att däcken sedan ska vara enkelt att montera är det dubbla gummiblandningar i däcket och ny design på däckkanten, vilket uppges underlätta montering. Kort sagt låter det som att däcket är rent magiskt bra. Daniel Norén på Bridgestone intygar det:
– Glöm 663/668, det här däcket är en helt annan generation.
Daniel är alltid snabbare än mig i endurospåret så jag tar hans ord för det. Förhoppningsvis får jag tillfälle att återkomma till E50 i vår. Efter att ha fått ställa in halva årets säsong har jag själv dock just nu ett litet för stort lager av FIM-däck i garaget. Måste bli mycket motorcykel när knäet är okej igen.
Däcket kommer att finnas i följande tre versioner:
Fram: 90/90-21 M/C 54P MST
Bak: 120/90-18 M/C 65P MST
Bak: 140/80-18 M/C 70P MST
För dig som inte kör tävlingar där det krävs FIM-däck finns ingen egentlig anledning att välja den typen av däck. De här däcken har nämligen betydligt lägre utstick på nabbarna för bakdäcket. Vissa menar att FIM-däck dock kan vara bra vid hårdpackad bana, men om vi ska generalisera så gör du livet enklare genom att välja ett vanligt crossdäck bak.
Valet bland FIM-däck är inte enormt – men Michelin presenterade ett nytt däck i samband med ISDE förra året (alltså Six Days) och nu följer Bridgestone upp med en efterföljare. Äntligen får man säga! Bridgestone ED663 / ED668 som deras klassiska FIM-däck heter har fungerat bra och jag själv gillar framförallt framdäcket 663 skarpt. Kan väl ha att göra med att vi i Stockholm har förbannat steniga banor förvisso.
Hursomhelst; nu lanseras nya Bridgestone Battlecross E50 som kommer att finnas i handeln från januari 2019. Ett helt nytt däck som ska vara förbättrat på alla punkter. Såväl bättre grepp, som stabilitet i inbromsning och stötdämpande förmåga. Mönstret är helt nytt och ska ge mer kant på nabbarna, vilket i sin tur ger bättre grepp och fäste.
För att däcken sedan ska vara enkelt att montera är det dubbla gummiblandningar i däcket och ny design på däckkanten, vilket uppges underlätta montering. Kort sagt låter det som att däcket är rent magiskt bra. Daniel Norén på Bridgestone intygar det:
– Glöm 663/668, det här däcket är en helt annan generation.
Daniel är alltid snabbare än mig i endurospåret så jag tar hans ord för det. Förhoppningsvis får jag tillfälle att återkomma till E50 i vår. Efter att ha fått ställa in halva årets säsong har jag själv dock just nu ett litet för stort lager av FIM-däck i garaget. Måste bli mycket motorcykel när knäet är okej igen.
Däcket kommer att finnas i följande tre versioner:
Fram: 90/90-21 M/C 54P MST
Bak: 120/90-18 M/C 65P MST
Bak: 140/80-18 M/C 70P MST