Ökendrömmar
Jag antar att du följer Dakar. Om inte har du missat ett riktigt spännande race. Efter åtta sträckor och hundratals mil leder australiensaren Toby Price före Pablo Quintanilla med bara en dryg minut. Och Toby är dessutom skadad, med en fraktur i höger handled. Helt osannolikt jämt race i år. Synd bara att Honda tyvärr är borta från tätstriden efter att Ricky Brabecs motor gav upp.
För egen del så är det samma visa varje år så här en bit in i januari. Jag börjar kolla mobile.de efter en KTM 450 RALLY REPLICA, kollar när olika tävlingar körs, skapar någon slags träningsplan och spenderar ohälsosamt mycket mental energi på att fundera på hur jag ska kunna skrapa ihop 700.000 kronor för att bekosta ett Dakar-äventyr. Känner du igen det? Sedan vaknar jag upp och inser att jag ska renovera, bygga nytt kök och inser att det där får nog bli ett annat år. Antagligen efter att jag vunnit på lotto.
Henrik Rahm från Karlstad är ser däremot till att leva ut sina ökendrömmar. Han körde precis Africa Eco Race vilket jag givetvis följde dagligen genom uppdateringarna på Facebook. Vilket äventyr! Ett lopp som i år till och med är längre än Dakar, och Henrik slutade på en silverplats i Malle Moto-klassen, där du själv måste göra all service på din motorcykel. Vilken hjälte! Dessutom gjorde han det med en 12(!) år gammal motorcykel. De där KTM 525 EXC verkar onekligen vara hållbara maskiner…
Norrmannen Per Anders Ullevålsäter slutade på en andraplats och svenska stålmannen Anders Berglund genomförde också loppet även om han fick byta motor på sin Husaberg.
Men samtidigt som racet är grymt lockande har jag också grym respekt för de risker som tävlingarna innebär. Förarnas instagram blir en påminnelse om det. Hondaföraren Mathias Bellino skulle varit och kört Dakar men kraschade under racet Desafio Ruta 40 och skadade ryggraden svårt, försöker nu rehabilitera sig så gott det går men är för tillfället förlamad från midjan och neråt.
Årets Dakar har hittills varit förskonade från riktigt allvarliga olyckor. Men Sherco-föraren Lorenzo Santolino kraschade svårt. Skadade sjätte nackkotan, knäckte sex revben och en mindre lugnkollaps. Nasty shit. Det går fort i en öken med en 450. Nackkotan är dock stabil och ingen operation ser ut att behövas i dagsläget.
Årets Dakar har hittills varit förskonade från riktigt allvarliga olyckor. Men Sherco-föraren Lorenzo Santolino kraschade svårt. Skadade sjätte nackkotan, knäckte sex revben och en mindre lugnkollaps. Nasty shit. Det går fort i en öken med en 450. Nackkotan är dock stabil och ingen operation ser ut att behövas i dagsläget.
Som tur är för bankkontot så brukar det här viruset ebba ut när våren närmar sig. Det är ju liksom inte som om jag inte har tillräckligt med utmaningar när det gäller endurobiten. Känns allt bra så finns ju alltid Novemberkåsan där som en hägring i fjärran. Onekligen är det dessutom lite närmare till Eskilstuna.
Men risken är ändå att jag måste smaka på det här med rally förr eller senare. Visst, en öken finns kvar, men man ska inte heller bara skjuta upp saker. Det är sällan det man gör som man ångrar.