Bild
Nästa artikelRallyfeber
Publicerad 19 juni 2018
Bloggen
Jag drabbas återkommande av någon form av rallyfeber. Kanske måste jag bara få skiten ut ur systemet istället för att halvhjärtat kämpa emot?
De senaste dagarna har det varit Rally Albania, ett budgetrally i just Albanien. Det som gör det extra intressant att följa är för att en grupp svenskar aktiva på forumet SOE (ett tillhåll för grusvägsnördar om ni inte känner till forumet) gått ihop och gjort ett litet eget team. Se länken här intill. Patrik Sjöberg blev för övrigt fyra totalt, Carl Hagenblad sexa och Mattias Eriksson 14:e, för att nämna de tre främsta. Oavsett så verkar allihop haft en grymt häftig vecka. Väntar dock på mer utförlig beskrivning i forumtråden.
Prylen med att gå ihop är så klart att det blir roligare. Men också att de fick ihop transport av hojar samt mekaniker för precis under 10.000 kronor, vilket är mer eller mindre ett fynd i rallysammanhang – för att inte tala om anmälningsavgiften som endast är mellan 500-800 euro. Kort sagt ett rally som vi vanliga knegare kanske kan ha råd med – även om det i endurosammanhang nästan blir racebudget för en hel säsong.
Hursomhelst; bilderna i mitt Facebook-flöde från fotograferna Actiongraphers blev för den senaste veckan en stunds dagdrömmar. ”Kanske borde jag också testa rally…” Det gick så långt att jag började kolla beg.priser på KTM EXC 500, Husqvarna 501, Sherco 450 och Beta 480...
Men samtidigt så är jag också väldigt mycket realist. Det tar liksom nog mycket tid att träna för en disciplin och ska man köra rally så är allt 300 kubik litet väl tunt. Det innebär antingen 450/500 i skogen – eller en hoj till. Nu finns det ju människor som lever på att tillverka och sälja motorcyklar, så kanske borde jag göra en medmänsklig insats så att de får mat på bordet… Men har jag egentligen tid att börja träna roadbook-navigering också? Det blir knappast några tretimmarspass på en vardag om man ska få till den träningen, utan snarare hela helger runt om i landet. Vilket i och för sig inte är något negativt, men eftersom jag är småbarnsfarsa så är antalet endurohelger ganska begränsade under sommarhalvåret. Det är ganska tydligt när jag försöker få in en eller annan extratävling utöver VRM i kalendern.
Funderingarna kring detta har pendlat och kanske måste jag testa litet mer rallyfeeling på ett eller annat sätt – även om det blir med en endurohoj som är drevad för skogen och inte grusvägsautobahn. Började därför leta olika långspår för enduro runt om i Sverige, ni vet kraftledningsgator och annat som kan ge riktigt långa sträckor. Har insett att då behöver man ju en GPS, det är väl där man får börja – antar jag – innan man går loss på hela roadbook-prylen.
Hojta gärna till med ett meddelande eller mejl om ni har något kul GPS-spår att dela med er utav som kan bli en helgutflykt eller så. Full diskretion utlovas så klart. Jag vet, jag är litet nybörjare på det här, men man måste väl börja någonstans.
Eller så kanske jag bara ska inse att jag inte har tid? Problemet är dock att det oftast är roligare att bejaka sina infall, snarare än att tänka praktiskt…
Prylen med att gå ihop är så klart att det blir roligare. Men också att de fick ihop transport av hojar samt mekaniker för precis under 10.000 kronor, vilket är mer eller mindre ett fynd i rallysammanhang – för att inte tala om anmälningsavgiften som endast är mellan 500-800 euro. Kort sagt ett rally som vi vanliga knegare kanske kan ha råd med – även om det i endurosammanhang nästan blir racebudget för en hel säsong.
Hursomhelst; bilderna i mitt Facebook-flöde från fotograferna Actiongraphers blev för den senaste veckan en stunds dagdrömmar. ”Kanske borde jag också testa rally…” Det gick så långt att jag började kolla beg.priser på KTM EXC 500, Husqvarna 501, Sherco 450 och Beta 480...
Men samtidigt så är jag också väldigt mycket realist. Det tar liksom nog mycket tid att träna för en disciplin och ska man köra rally så är allt 300 kubik litet väl tunt. Det innebär antingen 450/500 i skogen – eller en hoj till. Nu finns det ju människor som lever på att tillverka och sälja motorcyklar, så kanske borde jag göra en medmänsklig insats så att de får mat på bordet… Men har jag egentligen tid att börja träna roadbook-navigering också? Det blir knappast några tretimmarspass på en vardag om man ska få till den träningen, utan snarare hela helger runt om i landet. Vilket i och för sig inte är något negativt, men eftersom jag är småbarnsfarsa så är antalet endurohelger ganska begränsade under sommarhalvåret. Det är ganska tydligt när jag försöker få in en eller annan extratävling utöver VRM i kalendern.
Funderingarna kring detta har pendlat och kanske måste jag testa litet mer rallyfeeling på ett eller annat sätt – även om det blir med en endurohoj som är drevad för skogen och inte grusvägsautobahn. Började därför leta olika långspår för enduro runt om i Sverige, ni vet kraftledningsgator och annat som kan ge riktigt långa sträckor. Har insett att då behöver man ju en GPS, det är väl där man får börja – antar jag – innan man går loss på hela roadbook-prylen.
Hojta gärna till med ett meddelande eller mejl om ni har något kul GPS-spår att dela med er utav som kan bli en helgutflykt eller så. Full diskretion utlovas så klart. Jag vet, jag är litet nybörjare på det här, men man måste väl börja någonstans.
Eller så kanske jag bara ska inse att jag inte har tid? Problemet är dock att det oftast är roligare att bejaka sina infall, snarare än att tänka praktiskt…
Kommentarer
Du är välkommen att hänga på!
Mvh
Mattias Eriksson
Du är välkommen att hänga på!
Mvh
Mattias Eriksson
Nu funkar ju kommentarfältet igen... hurra!
Hej Magnus.
Rallyfeber är inget man blir av med, man tar tag i det!
Det är äventyret/kamratskapen/tävlingen som gör att när man börjat är det svårt att inte fortsätta. Å visst, det kostar en del men vi som kör är precis som du, småbarnsföräldrar med helt vanliga jobb att sköta. Hojar av alla modeller och sorter var med i Albanien, från 2-takt till 950. Patrik hade inte kört roadbook före vår shakedown i våras, å se hur det gick... (han kan vara något snitsigare än snittet på att hantera en hoj dock det ska vi vara ärliga med).
Häng på en eller annan körning i höst, du kommer inte att ångra dig.
Mvh
Mattias Eriksson
Fick revanschlusta. Vill du testa roadbook kan vi lösa det, Bara att höra av dig. Lite småfix innan på hojen för att få en trip. Sen är du på.