Bild
Nästa artikelSherco tvåtakt med insprutning
Publicerad 10 maj 2017
Bloggen
KTM blir först ut med insprutning för tvåtaktsmotorer i enduro med lansering nästa vecka. Även Sherco hävdar nu att de har sina tvåtaktsmotorer redo med insprutning.
I en intervju med Enduro21 så berättar Shercos VD Marc Teissier att motorerna är klara sedan länge:
– Vi var oroliga inför införandet av Euro4 och påskyndade utvecklingsarbetet inför det, men vi klarar de kraven fortfarande med förgasare och vill därför vänta med insprutningen.
– Insprutningen komplicerar tvåtaktaren och jag tycker egentligen att förgasaren är bättre, den är enklare. Insprutning gör motorcykeln dyrare, hävdar han bestämt och tillägger:
– Vi var först ut med insprutning på fyrtaktarna och straffades för det. Det var verkligen något nytt då men kunderna var rädda för förändringen. Det är bättre nu att avvakta och se reaktionerna.
Vad tror du om insprutning på tvåtaktare för enduro?
För egen del ser jag fram emot insprutningen på tvåtaktarna och är rejält sugen på att prova det. Även om insprutning kräver sensorer och riskerar att komplicera och fördyra tvåtaktsmotorn, tror jag också att det kommer att förbättra registret ytterligare - samt minimera effektförlust av yttre faktorer som luftfuktighet och temperatur. Hur det kommer att bli i verkligheten blir som sagt KTM först ut med att visa under nästa vecka då det är dags för den internationella lanseringen av deras EXC TPI.
– Vi var oroliga inför införandet av Euro4 och påskyndade utvecklingsarbetet inför det, men vi klarar de kraven fortfarande med förgasare och vill därför vänta med insprutningen.
– Insprutningen komplicerar tvåtaktaren och jag tycker egentligen att förgasaren är bättre, den är enklare. Insprutning gör motorcykeln dyrare, hävdar han bestämt och tillägger:
– Vi var först ut med insprutning på fyrtaktarna och straffades för det. Det var verkligen något nytt då men kunderna var rädda för förändringen. Det är bättre nu att avvakta och se reaktionerna.
Vad tror du om insprutning på tvåtaktare för enduro?
För egen del ser jag fram emot insprutningen på tvåtaktarna och är rejält sugen på att prova det. Även om insprutning kräver sensorer och riskerar att komplicera och fördyra tvåtaktsmotorn, tror jag också att det kommer att förbättra registret ytterligare - samt minimera effektförlust av yttre faktorer som luftfuktighet och temperatur. Hur det kommer att bli i verkligheten blir som sagt KTM först ut med att visa under nästa vecka då det är dags för den internationella lanseringen av deras EXC TPI.