Bild
Nästa artikelSkattechock för crossbussar
Publicerad 19 augusti 2017
Bloggen
Räknade litet på hur regeringens nya skatteförslag för bilar kommer att slå. Den nya skatten betyder att en liten crossbuss som en VW Transporter blir dubbelt så dyr – 14.457 kronor.
Utan att vi berör ämnet politik alltför mycket så tycker jag att det är intressant hur skatteförslaget från regeringen påverkar kostnaden för att ha crossbuss. Många förare använder firmabilen till att frakta hojen med, men vi är ju i alla fall några stycken som har privata crossbussar och slantar skatten med helt vanliga beskattade löntagarpengar.
När det här skatteförlaget var uppe och snurrade i media i mars orkade jag inte bry mig om att räkna, men efter att en polare delade ett inlägg på Facebook idag så bestämde jag mig för att göra en räkneövning på skåpbilar, som sällan har kraftfulla motorer men relativt höga CO2-utsläpp.
Jag räknade på hur förslaget skulle slå på en VW Transporter med minsta motorn (130 hk). Jag tycker redan idag att skatten är rätt saftig på 6.557 kronor men självklart vill staten ta ut lite till. Nu ska fordonsskatten på den höjas med 7.900 kronor till 14.457 kronor om året. En höjning med 120 procent. En Crafter kommer kosta 16.489 kronor istället för 7.516 kronor – en höjning med 119 procent. Har man en Mercedes Sprinter med trelitersmotorn blir det ännu dyrare – 19.762 kronor.
Visst, nu drabbar förslaget bara bilar som säljs efter 1 juli 2018 och är tänkt att vara under fordonets tre första år, men pålagda skatter har ju en tendens att bli permanenta – oavsett färg på regeringen skall tilläggas.
När det här skatteförlaget var uppe och snurrade i media i mars orkade jag inte bry mig om att räkna, men efter att en polare delade ett inlägg på Facebook idag så bestämde jag mig för att göra en räkneövning på skåpbilar, som sällan har kraftfulla motorer men relativt höga CO2-utsläpp.
Jag räknade på hur förslaget skulle slå på en VW Transporter med minsta motorn (130 hk). Jag tycker redan idag att skatten är rätt saftig på 6.557 kronor men självklart vill staten ta ut lite till. Nu ska fordonsskatten på den höjas med 7.900 kronor till 14.457 kronor om året. En höjning med 120 procent. En Crafter kommer kosta 16.489 kronor istället för 7.516 kronor – en höjning med 119 procent. Har man en Mercedes Sprinter med trelitersmotorn blir det ännu dyrare – 19.762 kronor.
Visst, nu drabbar förslaget bara bilar som säljs efter 1 juli 2018 och är tänkt att vara under fordonets tre första år, men pålagda skatter har ju en tendens att bli permanenta – oavsett färg på regeringen skall tilläggas.
Kommentarer
Är väl inte så konstigt egentligen. Fusket från VW med anhang har lett till ännu större fokus på att få ner utsläppen från politiskt håll. De får helt enkelt bygga bättre motorer så vi har råd att köra dom.
Det är helt i linje med kriget mot alla privata initiativ. Undersåtarna ska bara ha råd att åka kommunala färdmedel (soc betalar ju månadskort). Vägarna ska inte vara farbara för annat än mindre kräsna cyklister och fotgängare. Körkortsbyråkratin ska vara så oöverskådlig att de flesta ska avstå. Nollvisionen har inget med olyckor att göra, om nån trodde det. Mission soon to be accomplished.
Tack för artikeln. Fortsätt hålla fokus på makthavarnas försök att leka (efterbliven) gud.