Bild
Nästa artikelTa råd av de som kan
Publicerad 13 februari 2017
Bloggen
Jag har blivit utskälld för dåligt däckval förr - och nu blev jag det igen... Kanske dags att vara lite smart och lyssna på de som är snabbare?
Efter ett par tävlingar med katastrofalt dåliga resultat så skärpte jag till mig på de senaste två tävlingarna och presterade väl ungefär så bra (eller snarare dåligt) som man kunde förvänta sig. Ingen träning, bara tävlingar, senaste veckorna. Klart att man inte utvecklas så speciellt då. Men strunt samma, tävlingarna är skoj ändå och både Lunda och Rörken bjöd på underhållande och omväxlande banor.
På Rörken i lördags stod jag intill klasskollegan Fredrik Tegman (tror jag i alla fall att det var) som läst i bloggen att jag kört uselt senaste tävlingarna och konstaterade att "det där framdäcket borde du kanskek testa att byta... Inte för att det är slut, utan för att jag tror att du blir snabbare med ett annat". Sagt i all välmening ska tilläggas, men kontententan var att när det gällde dubbdäck föredrog han Metzeler för de riktigt hårda och snabba banorna, Bridgestone Gritty som ett allroundval. Jag fick en flashback till när Stefan da Silva på ett träningsläger dömde ut ett framdäck jag för tillfället använde och fick mig att byta märke - vilket både jag och mina nyckelben tackar för så här i efterhand. Även Daniel Norén, som jobbar åt Bridgestone, kom förbi i Rörken och tyckte så klart också att jag borde testa annat fabrikat - gissa vilket.
Men kanske borde jag testa att byta däck? Fredrik blev ju sexa i klassen på Rörken, Daniel nia, och även om de antagligen är snabbare än mig med en hand bakbunden så ligger det antagligen något i deras råd.
Jag resonerar som att man ska alltid försöka ta rygg på de som är snabbare. Och klarar man inte att göra det på banan, får man väl i alla fall lyssna på vad de har att säga.
Vad är ditt favoritval när det gäller dubbdäck för frusna hårda banor - där det är ont om snö men desto mer sten?
"Träna mer" är annars det jag upprepar för mig själv men för tillfället är det alldeles för klent med både fys och körning. Jag har blivit en soffpotatis under vintern.
På Rörken i lördags stod jag intill klasskollegan Fredrik Tegman (tror jag i alla fall att det var) som läst i bloggen att jag kört uselt senaste tävlingarna och konstaterade att "det där framdäcket borde du kanskek testa att byta... Inte för att det är slut, utan för att jag tror att du blir snabbare med ett annat". Sagt i all välmening ska tilläggas, men kontententan var att när det gällde dubbdäck föredrog han Metzeler för de riktigt hårda och snabba banorna, Bridgestone Gritty som ett allroundval. Jag fick en flashback till när Stefan da Silva på ett träningsläger dömde ut ett framdäck jag för tillfället använde och fick mig att byta märke - vilket både jag och mina nyckelben tackar för så här i efterhand. Även Daniel Norén, som jobbar åt Bridgestone, kom förbi i Rörken och tyckte så klart också att jag borde testa annat fabrikat - gissa vilket.
Men kanske borde jag testa att byta däck? Fredrik blev ju sexa i klassen på Rörken, Daniel nia, och även om de antagligen är snabbare än mig med en hand bakbunden så ligger det antagligen något i deras råd.
Jag resonerar som att man ska alltid försöka ta rygg på de som är snabbare. Och klarar man inte att göra det på banan, får man väl i alla fall lyssna på vad de har att säga.
Vad är ditt favoritval när det gäller dubbdäck för frusna hårda banor - där det är ont om snö men desto mer sten?
"Träna mer" är annars det jag upprepar för mig själv men för tillfället är det alldeles för klent med både fys och körning. Jag har blivit en soffpotatis under vintern.
Kommentarer
Jag har bara gott att säga om Bridgestone. Jag kör alltid med Gritty ED fram och då det är tillåtet har jag M204 eller X30 bak. Har införskaffat ett X20 bak som jag inte provat än men antar att det motsvarar M204. Jag har även kört dessa med dubb. Provade att dubba ett M601 för några år sedan och det var kanon när det var hårt och stenigt men det var sämre då det var blött och lerigt. Senast har jag fallit för frestelsen och kört med Kenda och billiga AC10 från 24MX med stor besvikelse.
Jag har bara gott att säga om Bridgestone. Jag kör alltid med Gritty ED fram och då det är tillåtet har jag M204 eller X30 bak. Har införskaffat ett X20 bak som jag inte provat än men antar att det motsvarar M204. Jag har även kört dessa med dubb. Provade att dubba ett M601 för några år sedan och det var kanon när det var hårt och stenigt men det var sämre då det var blött och lerigt. Senast har jag fallit för frestelsen och kört med Kenda och billiga AC10 från 24MX med stor besvikelse.