Bild
Nästa artikelTestar nytt ljus till enduron
Publicerad 6 april 2016
Bloggen
Det här med ljus är ett eget kapitel i endurokörningen. Man kan sällan ha för mycket och jag gillar att prova olika lösningar. Nu är det test av en ny budgetlösning för motorcykeln.
Det började med att vi skaffade ljus för vinterkörning, på den här breddgraden har vi ju knappt dagsljus mellan november till mars, och när vi insåg hur mycket mer träningstid lamporna gav så har det blivit att de används året om. Missförstå mig rätt, jag föredrar så klart att köra i dagsljus, men jobbar man kontorstimmar och lite till så gäller det ju att ta de körtillfällen som bjuds.
Jag har experimenterat med ett gäng LED-lampor jag köpte från Kina. Först de runda med först 7, sedan 8 och slutligen 9 LED i varje. Fäste dem med GoPro-fäste på hojen och de gav faktiskt rätt bra extraljus. Däremot har jag haft problem med hållbarheten och tycker att de inte sitter fast ordentligt, speciellt så tenderar de att vinklas neråt efter varje hopp.
Nu testar jag istället på hojen ett LED-ljus med 16 LED på 3 watt styck (totalt alltså 48 watt). Fan vet om det verkligen är det som lampan ger, men fästet blev bra och det här ljuset är inte heller tungt. Monterade det i en egen frontkåpa och med snabbkoppling samt Tamiya-kontakt gör det extremt enkelt att byta.
Gårdagens pass började redan strax efter 18 så då var det ju fortfarande ljust, men körde sista tre varven med ljus och där vid 20.30 var det ändå rätt mörkt i skogen. Klar hjälp från ljuset. Bilden här intill är enbart med hojljuset, men det är taget med mobilen så det är ju klen referens.
Återkommer senare med riktig ljusmätning från labbet. Kör just nu med en LEDX på hjälmen och det är ju en rent fantastisk lampa. Klart att man kan ha en sådan på motorcykeln också, det skulle antagligen vara den bästa lösningen.
Det här ljuset är mer bredd än vad det är spot, passar alltså bättre för enduro än offroad då jag inte upplever att det ger så bra längd. Men som sagt, det här är bara reflektioner från ett kort pass, jag får återkomma när jag kört mer med dessa ljus. Det finns givetvis bättre ljus på marknaden, men det här känns så här långt som en prisvärd budgetlösning.
Fortsättning följer!
Jag har experimenterat med ett gäng LED-lampor jag köpte från Kina. Först de runda med först 7, sedan 8 och slutligen 9 LED i varje. Fäste dem med GoPro-fäste på hojen och de gav faktiskt rätt bra extraljus. Däremot har jag haft problem med hållbarheten och tycker att de inte sitter fast ordentligt, speciellt så tenderar de att vinklas neråt efter varje hopp.
Nu testar jag istället på hojen ett LED-ljus med 16 LED på 3 watt styck (totalt alltså 48 watt). Fan vet om det verkligen är det som lampan ger, men fästet blev bra och det här ljuset är inte heller tungt. Monterade det i en egen frontkåpa och med snabbkoppling samt Tamiya-kontakt gör det extremt enkelt att byta.
Gårdagens pass började redan strax efter 18 så då var det ju fortfarande ljust, men körde sista tre varven med ljus och där vid 20.30 var det ändå rätt mörkt i skogen. Klar hjälp från ljuset. Bilden här intill är enbart med hojljuset, men det är taget med mobilen så det är ju klen referens.
Återkommer senare med riktig ljusmätning från labbet. Kör just nu med en LEDX på hjälmen och det är ju en rent fantastisk lampa. Klart att man kan ha en sådan på motorcykeln också, det skulle antagligen vara den bästa lösningen.
Det här ljuset är mer bredd än vad det är spot, passar alltså bättre för enduro än offroad då jag inte upplever att det ger så bra längd. Men som sagt, det här är bara reflektioner från ett kort pass, jag får återkomma när jag kört mer med dessa ljus. Det finns givetvis bättre ljus på marknaden, men det här känns så här långt som en prisvärd budgetlösning.
Fortsättning följer!