Bild
Nästa artikelKTM dödade EnduroGP
Publicerad 25 november 2020
Bloggen
Noterar att Enduro VM nu befinner sig i ett läge utan promotor och att FIM nu själva ska ansvara för mästerskapet. Kommer det att bli bättre? Och hur ser framtiden för sporten egentligen ut?
Läste precis en intervju med promotorn till EnduroGP som nu lägger ner verksamheten. Att sporten nu är utan promotor som håller i mästerskapet ställer så klart frågetecken kring hur den överlever på sikt. Intervjun med Alain och Bastien Blanchard, som drivit mästerskapet sedan 2004, kokar ner deras beslut och främsta misstag till att de 2015 försöka vara KTM till lags genom att testa att köra allt från extrem-events, sprints och crosscountry-tävlingar i ett mästerskap. KTM tyckte inte att det var tillräckligt och klev ur mästerskapet och startade WESS istället. Därefter minskade intresset ännu mer, promotorn försökte kliva tillbaka till klassisk enduro, gjorde det möjligt för förare att köra VM-deltävlingar till lägre kostnad och öppnade upp för äldre förare – vilket gjorde att man kunde få tillbaka antalet startande per race till en rimlig nivå. För att dra en parallell på hemmaplan så är det litet som Enduro SM där deltävlingar inte skulle gå ihop sig om man plockade bort VRM, gubbar som är +40 år står i princip för nästan hälften av deltagarna en tävlingshelg.
Att påstå att "KTM dödade EnduroGP", vilket Blanchard gör mellan raderna, tycker jag är att låta lite väl bitter. Promotorn kanske inte utvecklades tillräckligt. Eller så har sporten inte utvecklats tillräckligt för att klara den utveckling som promotorn ville ha med finare team, etcetera. Antalet deltagare sjönk under en tid. Tveklöst har promotorn på många sätt lyft mästerskapet med inslag som funkar medialt, men kanske är det så som Blanchard själv resonerar: Enduro behöver vara en mix mellan amatör och proffs och fortsätta med de traditionella tävlingarna.
Förhoppningsvis kan FIM ta sporten åt det hållet. När det blev billigare att arrangera VM-tävlingar återkom klassiska arrangörsklubbar. Enduro är en sport som bygger på bredd.
Men det som är slående är hur oklart det är med sportens utveckling på längre sikt. Blanchard ställer frågetecken kring både miljökrav för att genomföra tävlingar samt kommande Euro 5-krav när det gäller motorcyklar och hur det kommer påverka sporten. 2024 införs de striktare Euro 5-reglerna och det är idag oklart hur endurohojar ska kunna klara dem. Japanska tillverkare har redan idag klivit av endurotåget, de finns med i form av privata team som exempelvis Johansson men det är inte officiellt backat av tillverkaren. Kvar i Enduro VM är (i princip) bara Beta och Sherco. Frågan är nu hur KTM och Husqvarna kommer att resonera när EnduroGP nu ska köras av FIM?
Läs intervjun du med på länken här intill. Vad tror du själv om framtiden för EnduroGP? Jag skrev litet om det för länge sedan. Kanske får vi se en utveckling mer och mer mot det amerikanska upplägget även internationellt på lite sikt. Den som lever får se. För egen del är jag mer lockad av långa typ 1-tävlingar och hoppas att det snarare blir längre specialprov än kortare, men för att det ska funka som underhållning är det ju ett tämligen segt upplägg. På det sättet har konceptet GNCC mycket mer dramatik.
Att påstå att "KTM dödade EnduroGP", vilket Blanchard gör mellan raderna, tycker jag är att låta lite väl bitter. Promotorn kanske inte utvecklades tillräckligt. Eller så har sporten inte utvecklats tillräckligt för att klara den utveckling som promotorn ville ha med finare team, etcetera. Antalet deltagare sjönk under en tid. Tveklöst har promotorn på många sätt lyft mästerskapet med inslag som funkar medialt, men kanske är det så som Blanchard själv resonerar: Enduro behöver vara en mix mellan amatör och proffs och fortsätta med de traditionella tävlingarna.
Förhoppningsvis kan FIM ta sporten åt det hållet. När det blev billigare att arrangera VM-tävlingar återkom klassiska arrangörsklubbar. Enduro är en sport som bygger på bredd.
Men det som är slående är hur oklart det är med sportens utveckling på längre sikt. Blanchard ställer frågetecken kring både miljökrav för att genomföra tävlingar samt kommande Euro 5-krav när det gäller motorcyklar och hur det kommer påverka sporten. 2024 införs de striktare Euro 5-reglerna och det är idag oklart hur endurohojar ska kunna klara dem. Japanska tillverkare har redan idag klivit av endurotåget, de finns med i form av privata team som exempelvis Johansson men det är inte officiellt backat av tillverkaren. Kvar i Enduro VM är (i princip) bara Beta och Sherco. Frågan är nu hur KTM och Husqvarna kommer att resonera när EnduroGP nu ska köras av FIM?
Läs intervjun du med på länken här intill. Vad tror du själv om framtiden för EnduroGP? Jag skrev litet om det för länge sedan. Kanske får vi se en utveckling mer och mer mot det amerikanska upplägget även internationellt på lite sikt. Den som lever får se. För egen del är jag mer lockad av långa typ 1-tävlingar och hoppas att det snarare blir längre specialprov än kortare, men för att det ska funka som underhållning är det ju ett tämligen segt upplägg. På det sättet har konceptet GNCC mycket mer dramatik.