Tips inför Gotland Grand National
Det är få saker som går upp mot masstarten i Gotland Grand National. Känslan när fältet släpps iväg och du bombar iväg mot den inledande kurvkombinationen tillsammans med hundratals andra galningar är svårslagen. Det är en stor dos adrenalin, men för många också mixad med en aning ångest. Det är minst tre timmar av hårdkörning som ligger framför dig.
Eftersom det nu bara är dagar kvar innan starten hoppas jag, för din egen skull, att du kört ordentligt med konditionsträning oavsett om det gjorts i endurospåret, på crossbana, med löpning eller cykel. Tävlingsbenämningen enduro kommer ursprungligen från den spanska och italienska formen av engelskans »Endurance«, vilket betyder uthållighet, så vad sporten handlar om är ganska uppenbart.
Motorcykelkörning är alltid att föredra, det är ju det som du ska bli så bra som möjligt på, men många skulle kunna förbättra sitt resultat betydligt genom att under sommaren lägga in löpning eller cykel som kompletterande träningspass om man inte har möjlighet att träna enduro eller cross flera dagar i veckan. Bara genom att köra ett löppass i veckan är jag övertygad om att du skulle kunna förbättra ditt resultat på GGN.
Men nu är det som sagt litet för sent att starta konditionsträningen så låt oss hoppa över den biten. Ett tips för dig som kör kanske första gången är dock att se till att du står mycket. Ett av gotlandskungen Mats Nilssons träningstips inför GGN är körpass på en och en halv timme stående. Och räkna med att det blir spårigt...
Här tänkte jag komma med några praktiska tips kring dina förberedelser – sedan blir det litet extratips om kost och motorcykeln senare i veckan.
Vi börjar med basicprylarna. Se till att packa en plastback med de delar du kan tänkas behöva i depån i form av olika verktyg samt bensindunk. Ett par extra glasögon samt ett par torra handskar tillgängliga i depån kan också vara klokt. Men kom ihåg att det är långt till depån under GGN och vi rekommenderar därför att du har ett par verktyg med dig under racet om det får plats i din vätskesäck. Nu ska du så klart inte behöva verktyg om du gjort dina förberedelser och i ärlighetens namn så har jag själv med mig ytterst få verktyg... Men fortfarande brukar jag ha ett kopplings och bromsgrepp, en åttans nyckel, två insex samt ett par buntband.
Se till att du gör dig en plats i depån i ordentlig tid och sedan också memorerar vägen dit. Det är fler än en förare som missar infarten till sin depågata och då tickar sekunderna snabbt iväg...
När du åker upp till starten kan det vara skönt att ha en plankstump med dig som du kan använda som stöd. Det tar ett tag innan starten går och du har mycket att vinna på att stå långt fram i starten, förutsatt att du har en ambition om ett högt tempo ska det kanske tilläggas. Numera är startleden till viss del seedade, vilket underlättar för alla som gjorde bra resultat förra året.
Ett tips är också att ta med en gammal jacka som du sedan slänger av dig precis innan start. Du vill inte bli nedkyld och vi rekommenderar också att du värmer upp innan starten för att ha reaktionerna på topp. Om det regnar är plastpåsar på händerna ett bra tips, så att du inte blir blöt och nedkyld.
Lika viktigt som att inte frysa innan start är att inte blir för varm under loppet och därigenom svettas ännu mer. Att du kommer få slita är en garanti i GGN. Vanligtvis brukar det under tävlingen räcka med ett underställ under crosskläderna, möjligtvis en väst om det är riktigt kallt.
När det gäller långlopp är det relativt vanligt med problem från skavsår på händer, bröstvårtor och baken. Tips är att redan dagarna innan smörja in händerna med en fet handkräm för att de ska bli mjuka, på raceday sätta ett par tejpbitar över bröstvårtorna och överväg att köra med kalsonger med sämsskinnsinlägg, vilket du hittar i cykelbutiker.
Att du har glasögon med roll off är en självklarhet. Är det riktigt lerigt kan det vara smart att förlänga hjälmens skärm med en plastskiva. Liksom att innan start köra ett varv silvertejp mellan stövel och byxben för att förhindra att vatten kommer in den vägen om det är extremt grisiga lerbad.
Ett tips redan nu är också att inte glömma att rensa kring kylaren vid depåstopp. Men mer om hojförberedelser kring detta kommer i ett annat inlägg.
När det gäller själva körningen handlar det mycket om att hitta ditt eget tempo. Du ska orka i mål och om du kör slut på dina krafter alltför tidigt riskerar du onödiga krascher som kommer stjäla ännu mer tid och energi. Du kommer märka att kalkstenshällarna är hala och att det lönar sig att ta stöd mot vallarna.
Intala dig nu att du är tränad som Marcus Hellner, kommer köra som Mats Nilsson och visualisera därefter den där målgångsölen på Munken. Vi ses på startlinjen. Lycka till!