Bild
Nästa artikelSvar kring Sherco 2020
Publicerad 12 juni 2019
Test
Innan testkörningen fick Endurobloggens läsare bomba på med frågor. Här besvarar vi dem!
Läsarna är viktig del av Endurobloggen. Utan ni som läser finns liksom ingen idé att skriva något, eller hur? Inför provkörningen fick ni bomba på med frågor och här kommer svaren i snabb form:
Fråga: Hur många watt i lyssystemet på 2t. Jag kör beta 350 och sherco 300 fyrtaktare i dag, jag har provkört betas 300 2t som är stadig och underbar, frågan är om sherco 2t är stadig som beta 2t eller vinglig och nervös som ktm 2t
Svar: 220 watt, samma på fyrtakt som tvåtakt. Jag upplever inte KTM 2t som "vinglig" men totalt sett kan man beskriva som Shercon som "lättsvängd". Har ingen referens riktigt till Beta då jag körde deras tvåtaktare relatvt kort ifjol. Notera dock att på Shercon har du (speciellt med KYB) gott om gaffel kvar att laborera med i styrkronan. Skjut ner gaffeln i styrkronan så får du mer stabilitet.
Fråga: Är det KYB på alla modeller 2020? Är det olika varianter av KYB på Factory respektive Racing?
Svar: WP XPLOR (med justering av förspänning) på Racing, KYB på Factory.
Fråga: Hur är de i teknisk körning? Har de drag av trail eller lutar dom mer åt att passa snabba crossbanor?
Svar: De poängterar gärna sin bakgrund från trial, exempelvis med hur de jobbat med kopplingen. Den här provkörningsbanan var dock långt ifrån teknisk.
Fråga: Hur löser dom Euro5-kraven, kommer dom endast som Enduroreggade?
Svar: Euro 5 är aktuellt först 2024. De menar att "det löser vi" men jag noterar samtidigt att det var först nu som de klarade Euro 4 med tystare kamkedja på 450-modellen. Små tillverkare har haft viss dispens när det gäller vilket år som de ska klara Euro 4-kraven, därav justeringen först i år.
Fråga: Insprut på 2-takt??
Svar: De behåller förgasare till dess att de tycker att det verkligen ger bättre prestanda (vilket de menar att det inte gör idag)
Fråga: Finns det någon hybrid typ TX300 i Sherco’s program?
Svar: Njaaee, alltså de har en crosscountry-modell för USA, men skillnaden är minimal jämfört med en Factory. 13-kuggars drev fram original, men om jag minns rätt har TX 300 annan primärutväxling och det har inte Shercos Crosscountry.
Fråga: Hört rykte om 200cc 2-takt ?? Stämmer det ?
Svar: Nej
Fråga: Går 2-takt att registrera och klara gällande avgaskrav?
Svar: Ja
Fråga: Hur är 125 cc ?
Svar: Som en bålgeting utrustad med bazooka.
Fråga: Är kicken tillbaka? Helt värdelöst med endast elstart.
Svar: Nej, de var först med att plocka bort den och har inga planer på att sätta tillbaka den.
Fråga: Hur många öl dricker Ola Thorell / kväll?
Svar: Extremt få. Seriös träningskille. Även om han fortfarande envisas med att jaga pokaler i motionsklassen... ;-)
Fråga: Hur många watt i lyssystemet på 2t. Jag kör beta 350 och sherco 300 fyrtaktare i dag, jag har provkört betas 300 2t som är stadig och underbar, frågan är om sherco 2t är stadig som beta 2t eller vinglig och nervös som ktm 2t
Svar: 220 watt, samma på fyrtakt som tvåtakt. Jag upplever inte KTM 2t som "vinglig" men totalt sett kan man beskriva som Shercon som "lättsvängd". Har ingen referens riktigt till Beta då jag körde deras tvåtaktare relatvt kort ifjol. Notera dock att på Shercon har du (speciellt med KYB) gott om gaffel kvar att laborera med i styrkronan. Skjut ner gaffeln i styrkronan så får du mer stabilitet.
Fråga: Är det KYB på alla modeller 2020? Är det olika varianter av KYB på Factory respektive Racing?
Svar: WP XPLOR (med justering av förspänning) på Racing, KYB på Factory.
Fråga: Hur är de i teknisk körning? Har de drag av trail eller lutar dom mer åt att passa snabba crossbanor?
Svar: De poängterar gärna sin bakgrund från trial, exempelvis med hur de jobbat med kopplingen. Den här provkörningsbanan var dock långt ifrån teknisk.
Fråga: Hur löser dom Euro5-kraven, kommer dom endast som Enduroreggade?
Svar: Euro 5 är aktuellt först 2024. De menar att "det löser vi" men jag noterar samtidigt att det var först nu som de klarade Euro 4 med tystare kamkedja på 450-modellen. Små tillverkare har haft viss dispens när det gäller vilket år som de ska klara Euro 4-kraven, därav justeringen först i år.
Fråga: Insprut på 2-takt??
Svar: De behåller förgasare till dess att de tycker att det verkligen ger bättre prestanda (vilket de menar att det inte gör idag)
Fråga: Finns det någon hybrid typ TX300 i Sherco’s program?
Svar: Njaaee, alltså de har en crosscountry-modell för USA, men skillnaden är minimal jämfört med en Factory. 13-kuggars drev fram original, men om jag minns rätt har TX 300 annan primärutväxling och det har inte Shercos Crosscountry.
Fråga: Hört rykte om 200cc 2-takt ?? Stämmer det ?
Svar: Nej
Fråga: Går 2-takt att registrera och klara gällande avgaskrav?
Svar: Ja
Fråga: Hur är 125 cc ?
Svar: Som en bålgeting utrustad med bazooka.
Fråga: Är kicken tillbaka? Helt värdelöst med endast elstart.
Svar: Nej, de var först med att plocka bort den och har inga planer på att sätta tillbaka den.
Fråga: Hur många öl dricker Ola Thorell / kväll?
Svar: Extremt få. Seriös träningskille. Även om han fortfarande envisas med att jaga pokaler i motionsklassen... ;-)