WP presenterar Supertrax
Tekniken går framåt och nu kommer det bli dags för enduroeliten i Sverige att ta nya banklån. WP släpper ny serie fjädring för den som vill vara snabbast.
Oavsett om du kör Karlströms Cup eller aspirerar på att kvalificera dig till nästa VM-runda är bra fjädring ett måste och vissa hävdar att "det finns inga genvägar till det perfekta dämpet". Vilket är tydligt när man ser prislappen... Men smakar det så kostar det. Nu släpper WP sin nya bakdämpare XACT PRO Supertrax, som ersätter klassiska Trax-dämparen vilket har varit många förares favorit. En rejäl uppdatering är det utan tvekan. Endurobloggen ringde upp Niklas Gustafsson som representerar WP i Skandinavien.
– Det är en spännande nyhet, med helt ny teknik, hämtad från fabrikshojarna som kört med detta de senaste två åren. Nu gör vi tekniken tillgänglig för alla, berättar Niklas.
– Trax-dämparen har en mekanisk funktion som gör att en bypass-ventil aktiveras när bakhjulet är i luften, det ger snabbare retur och mer grepp. Föraren håller bakhjulet i backen mer och det ger bättre driv, bättre traction. Supertrax har ny teknik som gör samma jobb, men på hydraulisk väg istället, förklarar Niklas.
Supertrax-dämparen har separata hög- och lågfartsjusteringar av returdämpningen i en "Traction adjuster" (TXN) på dämparens nedre ben. Dämparen känner av fjäderns hastighet i returrörelsen och kan justera farten i oljan på ett bättre sätt. Som förare får du bättre justeringsmöjligheter och det är en helt ny generation för bakstötdämparen.
– Även framgaffeln är uppdaterad. Den heter numera XPLOR PRO, berättar Niklas. Den är inte lika mycket uppdaterad men det är annan ytbehandling av gaffelbenen, en ny kolv och mindre justeringar invändigt i syfte att minimera friktionen. Framgaffeln för motocross är också litet förändrad. Den byter namn till XACT PRO och förutom att den har samma förändringar som XPLOR PRO är den dessutom fem millimeter längre då crossförare upplevt att de i sand vill få upp gaffeln mer.
Den nya dämparen har inte ens Niklas fått provköra ännu men de första väntas till Sverige inom de närmsta veckorna. Dämparen finns till en början inte till alla hojar, exempelvis PDS-dämparen för KTM:s EXC-serie kommer först till nästa år men kör du Husqvarna och är elit, siktar på att bli elit eller bara helt enkelt vill ha värsta fjädringen i din lokala motionscup så gäller det att kontakta ditt närmsta WP-center. Priserna är inte klara men när vi pressar Niklas låter det som att stötdämparen kommer landa kring 22.000 och framgaffeln kring 33.000. Vi tänker att det är bra att ha siffror när du kontaktar banken för att ta ett lån i nästa vecka...
Kommentarer
55'sek... Undra vad månadskostnaden skulle bli med ett års leasingupplägg inkl service...