Nybliven Ducce-ägare som brassar runt på ett rött Monster 800Sie. Ser fram emot skatteåterbäringen för då skall det bli ett maffigare ljud samt inträde i Ducceklubbens ljudfond!
2004-04-11
Åhh vi har äntligen känt av lite vårväder i Uppsala! Skall bli kul som tusan att få ut och köra igen efter vinteruppehållet, dock måste jag (eller Duccen snarare) in på sin första service. Hoppas bara det inte är alltför lång väntetid :-)
*** Körkortets vedermödor nedan ***
2003-03-25
Ett steg på vägen. Idag fixade jag A-teorin :-)
2003-04-24
Nu är förarprovet bokat till den 25 Juni. Är väl bara att hålla tummarna och hoppas på att det går bra så man slipper göra om det i Augusti...
2003-04-28
Första övningskörningen med trafikskolan avklarad. Regn och 2 grader varmt, men det var kul i alla fall :-) Enligt läraren behöver jag 3-7 lektioner till, så vi får väl se... Duccen känns betydligt trevligare än Suzuki 750 Gprutt eller vad den nu hette. Så fick jag det sagt också :-)
2003-05-11
Garagesvängar med Duccen är inte kul. Håller på att bryta ihop eftersom det är så j*kla knepigt att få till dem med den cykeln. Körskolans Suzka funkar ju bra, rad-fyra som går mjukt och fint och krypfart på ettan. Duccen spottar och fräsar, dör lite spännande så där om man är det minsta pyttelilla oförsiktig på kopplingen samt att den envisas med att prutta på i 20 kmh på tomgång... Fast å andra sidan har den oslagbara bromsar samt utomordentlig smidighet i konbanan. Om den ändå inte vore så bänglig i garagesvängen *suck*
2003-05-21
Andra gången jag kör med körskolan. Övade lite på garagesvängen, konbanan och bromsning samt vanlig trafik. Garagesvängarna sitter klockers med skolans GPrutt, konbana på ca 19 sek samt godkända bromsprov. Enligt läraren är jag i princip klar för uppkörning :-) Smolket i bägaren är att jag kör upp som privatist vilket innebär att jag har min egen hoj... Buähhh... Den är ju ljusår knöligare. Min taktik går nu ut på att försöka få hyra en GPrutt på något lämpligt ställe till uppkörningen :-) Det finns en liten förhoppning om att det kan funka...
2003-05-22
Tredje lektionen gick av stapeln idag med min egen Ducce. Det var lite intressant att få höra körlärararen ge lite tips om hur man skulle behandla den på bästa sätt. Vi kom i alla fall överens om att den inte var lämplig för uppkörning... Varför kan man undra? Joo, g-svängen är otroligt svår att få till samt att man knappt kan komma runt i konbanan (sista svängen). Dagens citat från körläraren; "Den var elak den här, men så är det ju ett Monster också!" :-)
2003-06-11
Körde landsväg idag. I skitväder. Dyblöt. Usch.
2003-06-18
Femte lektionen var "en komplett simulerad uppkörning". Den gick bra med tider under 20 på hinderbanan, godkända g-svängar och tillräckliga bromssträckor. Trafiken funkade också bra, trots några riktigt kassa vägar med kratrar och oljegrus. Brr.
2003-06-25
Dagen D.
Helt utmattad efter att ha varit toknervös och spänd inför uppkörningen i en veckas tid, var det så dags.
När det efter mycket väntan (gissa vem som var 1h sen? Inte jag i alla fall) var dags för säkerhetskontroll var det bara att skärpa till sig.
Kontrollen blev godkänd, G-svängarna satt klockers, 50-bromsningen var ok, konbanan fick jag ta ett ärevarv i (eller missuppfattade jag något? *asg*), 70- och 90-bromsningarna gick ok, och sedan... Jaa, då var man redo för trafiken! Vilken känsla att bara klara den första delen av provet!
Nu var alla tvivel bortblåsta, det här skulle ju grejja sig! Det kanske inte var så knepigt i alla fall då?
Del två av provet blev det också timmeslång väntan till. Vi var nämligen 4 stycken som skulle köra upp... När det väl var min tur var det bara att köra på som vanligt, och efter ca 30min var det klart.
Uppkörningssnubben konstaterade helt kort och torrt: "Förarprovet godkänt"!
Trots all lycka blev det ändå ett litet antiklimax, hade han inget mer att säga? Nää, tydligen inte, men då var det väl bra då :-)
En liten eloge måste jag ge till Johannes på körkortsproffsen i Uppsala. En kanonkille som verkligen gör sitt jobb väl!